Jak se renovují alu kola: komaxit nebo lak?

Říkáte si, že by vaše kola potřebovala dát trochu do pořádku a vrátit jim hezký vzhled, který na cestách dostává zabrat při každé jízdě? Dobrou zprávou je, že možností je hodně a je tedy z čeho vybírat. Účelem renovace alu kol je tedy primárně odstranění vzniklých nerovností a defektů a většinou také nanesení nové povrchové úpravy. Po opravě škrábanců či rýh disků případně řádném vyčištění často vyvstává otázka čím a jak kola nalakovat.

KOLA JSOU ZÁKLAD

Ne každý si totiž uvědomuje, že kola dokážou nenápadně, ale zásadně ovlivnit kompletní vzhled auta a dojem, který na nás dělá. A to jak kladně, tak i negativně. A nejen z tohoto důvodu by mělo být v našem zájmu udržovat kola v tom nejlepším možném stavu. To mimo jiné zahrnuje také občasnou ozdravnou kúru v podobě renovace.

Jak se renovují alu kola: komaxit nebo lak?

CO S SEBOU NESE RENOVACE?

Každá renovace probíhá trochu jinak a dle stupně poškození vyžaduje jiný přístup. Ale obecně by se dala shrnout do několika základních bodů:

  1. Rovnání a sváření

V případě, že je na kole znát nějaká deformace, nebo prasklina, ještě stále není nic ztraceno. Šikovný opravář si poradí i s tímto a s příslušným vybavením lze úspěšně disk vrátit do původního tvaru, případně zacelit praskliny.

  1. Broušení a čištění

Před jemnějšími opravami povrchu nebo laku je zapotřebí si kolo odpovídajícím způsobem připravit. To znamená dokonale obrousit, vyčistit a odmastit. Pokud se tak nestane, nemůžete od dalších akcí očekávat stoprocentní úspěšnost.

  1. Tmelení

Tady nezbývá než doporučit důkladné prostudování návodu k příslušnému tmelu a dodržování pokynů výrobce. Po zatmelení všech nerovností a dostatečném zaschnutí dochází zpravidla k přebroušení povrchu, případně použití plniče k zacelení i těch nejmenších otvorů.

  1. Barvení, lakování

Barvení a lakování už vyžaduje jistou dávku šikovnosti a praxe. Obvykle se doporučuje nanést dvě rovnoměrné, přiměřeně silné vrstvy a na závěr použít bezbarvý lak. Důležité je barvení a lakování provádět v pokud možno bezprašném prostředí a barvu i lak nechat řádně zaschnout.

CO JDE DĚLAT RUČNĚ A K ČEMU JE POTŘEBA TECHNIKA?

Z výše uvedených bodů vyplývá, že přebroušení a zatmelení drobných škrábanců lze bez problémů zvládnout svépomocí. I barvení a lakování zvládne šikovný kutil sám, i když pravděpodobně ne s úplně nejlepším výsledkem.

Jak se renovují alu kola: komaxit nebo lak?

DOMA RADĚJI NE

Nabízí se samozřejmě domácí, kutilská varianta mokrou barvou či sprejem v garáži nebo dílně, ale pokud nejste opravdu šikovní a nemáte s touto prací zkušenosti, výsledek pravděpodobně nebude valný a také ne dlouhodobý. Pokud vám opravdu záleží na dobrém vzhledu a kvalitě, je pro vás jasnou volbou si kola nechat nalakovat buďto klasickým lakováním, nebo takzvaným komaxitem.

KOMAXIT – VÝHODY A NEVÝHODY?

V případě komaxitu se prášková barva nanáší a pomocí elektrostatiky přichytává na výhradně kovový materiál. Barevná vrstva se pak za vysokých teplot (250 °C) zapéká a získává tak požadovaný vzhled a vlastnosti. K přednostem komaxitu patří zejména větší odolnost vůči mechanickému poškození zvenčí (škrábance, otlučení). To je ale vyváženo nižší flexibilitou barvy, což může vést ke snadnějšímu praskání barvy.

LAK – VÝHODY A NEVÝHODY?

Barva nanesená klasickým lakováním je tedy logicky pružnější, zpravidla lépe vypadá, ale oproti oděrkám není odolná jako komaxit. Pokud jste pořád na vážkách a nevíte si stále moc rady, neuděláte nikdy chybu, obrátíte-li se na osvědčenou a zavedou profesionální autolakovnu, kde vám poradí a pomohou ochotně a profesionálně.

Poslední příspěvky